Hoeveel vocht maximaal per dag?

  • Leen

    Hoeveel liter vocht mag je 's winters totaal maximaal innemen bij een normale lichaamslengte? Ik wil namelijk heel veel water drinken om af te vallen. Daarnaast eet ik nu gezond en niet meer teveel.

    Wat is de reden van die maximale vochtinname? Bijvoorbeeld in verband met nieren, bloed of blaas?

  • Leen

    1 Ik drink nu totaal drie liter water per dag, omdat ik wil afvallen. Daarnaast krijg ik een normale hoeveelheid vocht binnen via groente, fruit, vlees, soep en melk. Door deze grote vochtinname moet ik natuurlijk vaak plassen.

    2 Is het hierbij gezonder om telkens direct te gaan plassen bij aandrang, of mag ik de plas telkens ook ophouden? Of is het juist beter om de plas telkens een tijdje op te houden? En waarom is dat zo?

    3 Hoelang mag ik de plas telkens maximaal ophouden? Dit uitgedrukt in tijd en in geplast volume?

  • Mark

    @1 Je moet minimaal 2 liter water/dag drinken. Maar teveel aan water is niet goed voor je:

    Een Groningse student is bijna bezweken toen hij afgelopen week tijdens een ontgroeningritueel telkens een glas water moest drinken.In totaal had hij naar eigen zeggen ‘een liter of zes’ naar binnen gewerkt. De 21-jarige Groningse student kreeg een zware epileptische aanval, waarna hij het bewustzijn helemaal verloor en pas een dag later op de intensive care wakker werd. De politie doet inmiddels onderzoek naar het voorval bij de studentenvereniging.

    Normaal gesproken heeft een mens ongeveer anderhalf (volgens het Voedingscentrum) á twee (volgens de Wereldgezondheidsorganisatie) liter water nodig per dag. Verschillen in waterbehoefte hebben onder andere te maken met het geslacht, de leeftijd en de dagelijkse inspanningen.

    Water drinken

    In de sport- en gezondheidsbranche heeft lang het idee rondgewaard dat een mens niet genoeg water kon drinken. Water transporteert de voedingstoffen in het lichaam, regelt door verdamping onze lichaamstemperatuur, en vervoert de afvalstoffen uit het lichaam. Is kortom nodig en gezond.

    Totdat men er bij marathonlopers ineens achter kwam dat zij niet alleen konden bezwijken aan uitdroging, maar ook aan overhydratie, oftewel hyponatremia. Door te veel vocht in het lichaam ontstaat er een te laag natriumgehalte in het bloed, waardoor het vocht niet langer verwerkt kan worden. Dat gaat in de cellen zitten, zoals ook de hersencellen. Die kunnen gaan uitzetten met soms fatale gevolgen, zoals voor een 28-jarige loper aan de Boston marathon in 2002. Zij overleed aan watervergiftiging, een diagnose die pas maanden later werd gesteld.

    Dit komt ook omdat de gevolgen van watervergiftiging juist kunnen lijken op uitdroging of verschijnselen die ook door overmatige inspanning kunnen ontstaan, zoals spierverstijvingen, spierkrampen, hoofdpijn, misselijkheid, braakneigingen, vertroebeling van bewustzijn, desoriëntatie, flauwvallen en zelfs dus epileptische aanvallen en coma.

    ©gezondheidsnet.nl

    @2. Plas moet je niet ophouden, dat is slecht voor de blaas. Heb je aandrang, ga dan gewoon naar de wc, maar ga het niet ophouden.

    @3 Je moet je plas niet ophouden, dat is erg dom.

  • Leen

    Bedankt voor het zeer uitgebreide antwoord Mark. Weet iemand misschien websites over mijn vragen?

  • Mark

    Even Googlen en je komt een (giga)berg aan sites tegen. Maar je kunt bijv. ook op http://gezondheids.startpagina.nl kijken

  • Leen

    Bedankt Mark. Jij bent een arts?

  • m r s oudewolbers

    ik plas de laatste tijd s'nachts tussen 3 uur en 5 uur zo ongeveer 1300 cl is dit normaal

  • Leen

    Als je 's avonds niet heel veel gedronken hebt, lijkt me dit niet gebruikelijk. Dit kan misschien wijzen op bijvoorbeeld suikerziekte? Maar het zou misschien ook kunnen komen door grote stress Overleg even met je huisarts.

  • lotte

    Als ik 2 liter mx per dag drink. Hoe vaak is het dan gezond te plassen per dag? Ik pla nu 3 keer max.

  • Leen

    Ik weet inmiddels dat het in elk geval ongezond is voor de blaas om de plas op te houden als je aandrang voelt om te plassen. Hoeveel vocht er in je blaas komt, hangt ook af van de hoeveelheid die je zweet en de hoeveelheid vocht die je binnenkrijgt via de maaltijden. Bijvoorbeeld via, soep, vla, groente en fruit.